Περιβαλλοντικά παιχνίδια

Κεντρική σελίδα » Εκπαιδευτικό Υλικό » Περιβαλλοντικά παιχνίδια

Διαδραστικό σταυρόλεξο

Ορίζουμε κάποιες λέξεις που έχουν σχέση με το πρόγραμμα και έχουν συνολικό αριθμό γραμμάτων ίσο με τον αριθμό των μαθητών που θα συμμετέχουν.

π.χ. Για 24 μαθητές (χρόνος περίπου 1 ώρα και 30 λεπτά)

1. ΓΥΡΗ

2. ΜΕΛΙ

3.ΝΕΚΤΑΡ

4. ΕΠΙΚΟΝΙΑΣΗ

Αυτές οι λέξεις πρέπει να μπορούν να κάνουν σταυρόλεξο.

  

 

  
  

1.

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

Μ

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

3.

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

2.

  
  

Ε

  
  

Π

  
  

Ι

  
  

Κ

  
  

Ο

  
  

Ν

  
  

Ι

  
  

Α

  
  

Σ

  
  

Η

  
  

 

  
  

Λ

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

Ε

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

Ι

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

Κ

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

Τ

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

Α

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  
  

4.

  
  

Γ

  
  

Υ

  
  

Ρ

  
  

Η

  
  

 

  
  

 

  
  

 

  

Μπερδεύουμε τα γράμματα των λέξεων και τα μοιράζουμε τυχαία στα παιδιά.

Τους δείχνουμε τις λέξεις αυτές που έχουμε ορίσει, γραμμένες σε χαρτί. Θα πρέπει οι μαθητές κρατώντας ο ένας τον άλλον και έχοντας την καρτέλα με το γράμμα μπροστά στο στήθος να σχηματίσουν τις λέξεις. Κάθε λέξη είναι τώρα μια παρέα 4, 5, κ.τ.λ. μαθητών. 

Προτρέπουμε τους μαθητές να φτιάξουν με τις λέξεις αυτές ένα σταυρόλεξο. Μπορούν να το φτιάξουν πρώτα σε χαρτί. Αφού τελειώσουν το σχεδιασμό του σταυρόλεξου το φτιάχνουν μετά με τα σώματά τους, κρατώντας τα γράμματα των λέξεων με τρόπο που να φαίνονται οι λέξεις που σχηματίζονται. Μπορούν σε υποομάδες να δώσουν διαφορετικές εκδοχές για το σταυρόλεξο.

Οι μαθητές που θα περισσέψουν (από τα κοινά γράμματα των  λέξεων που θα τέμνονται) αναλαμβάνουν το ρόλο των συντονιστών και βοηθούν κάθε λέξη (τους μαθητές που τη σχηματίζουν) να βρουν τον ορισμό της λέξης. Καταγράφουν τους ορισμούς κάτω από το σταυρόλεξο που σχεδίασαν.

Κάθε ομαδούλα μαθητών που φτιάχνει μια λέξη αναλαμβάνει να προετοιμάσει παντομίμα που θα υποδεικνύει τη λέξη αυτή. 

Στην παρουσίαση της ομάδας ένας μαθητής συντονίζει την παρουσίαση του διαδραστικού σταυρόλεξου. Σε αναλόγιο έχει το σταυρόλεξο που σχεδίασαν (κενό) και τους ορισμούς των λέξεων γραμμένους αλλά καλυμμένους.

Καλεί τη λέξη με τον αριθμό ένα να παρουσιάσει την παντομίμα για να μαντέψουν οι υπόλοιποι τη λέξη. Αν δεν μπορούν αποκαλύπτει τον ορισμό της λέξης. Γράφει τη λέξη στο σταυρόλεξο και οι μαθητές με την καρτέλα σχηματίζουν μία μία λέξη το σταυρόλεξο με τα σώματά τους και έχοντας την καρτέλα σε σημείο που θα διαβάζεται η λέξη. Όταν σχηματιστεί όλο το σταυρόλεξο, έχει ολοκληρωθεί και η παρουσίαση του παιχνιδιού.

Μελισσοδιαδρομές

Ομάδα 11μαθητών

1 βασίλισσα

2 κηφήνες

9 εργάτριες

Κάθε μαθητής υποδύεται ένα από τα παραπάνω μέλη της κυψέλης.

Τους δίνουμε ένα πρόχειρο χάρτη, μπλοκ και μολύβι.

Ο καθένας θα πρέπει να κάνει τη δική του «πτήση» έξω από το ΚΠΕ και να «βιώσει φανταστικές εμπειρίες». Η «πτήση» θα διαρκέσει περίπου 20 λεπτά και θα είναι διαφορετική για κάθε μαθητή. Τη διαδρομή αυτή που θα κάνει κάθε μαθητής πρέπει να τη σημειώσει στο χάρτη, όπως και τις υποτιθέμενες εμπειρίες του στο μπλοκ. Επίσης συλλέγει κάποια μικροαντικείμενα στη διάρκεια της διαδρομής τα οποία σηματοδοτούν τη διαδρομή. Ένα λουλούδι, ένα φύλλο, μια πετρούλα, ένα χορταράκι ή οτιδήποτε άλλο.

Τι θα μπορούσε να συμβεί στην πτήση μιας μέλισσας;

  • Να συναντήσει κάποιο φυσικό εχθρό της  π.χ. μελισσοφάγος
  • Να βρει μεγάλη ποσότητα νέκταρος, να συλλέξει και να γυρίσει στην κυψέλη να μεταφέρει την πληροφορία στο σμήνος (χορός).
  • Να βρεθεί σε καλλιέργεια ψεκασμένη με αγροχημικά.
  • Να έρθει αντιμέτωπη με άνθρωπο.
  • Να αποπροσανατολιστεί (νοσέμα σεράνα)
  • Κάτι άλλο εντελώς απρόσμενο, φανταστικό

Στις εμπειρίες αυτές ο μαθητής μπορεί να εμπλέξει ανθρώπινες συμπεριφορές και σκέψεις ή να βιώσει την «πτήση» προσπαθώντας πιστά να αποδώσει την πραγματικότητα των μελισσών.

Όταν οι μαθητές επιστρέψουν στο ΚΠΕ αποτυπώνουν όλες τις διαδρομές σε ένα χαρτόνι. Κολλάει ο καθένας στη δική του διαδρομή τα αντικείμενα που έχει συλλέξει και γράφουν αν θέλουν κάτι που να αντιπροσωπεύει την «πτήση» που έκαναν.

Αμέσως μετά η μικροκοινωνία των «μελισσών» συσκέπτεται για να οργανώσει ένα «δρώμενο» το οποίο θα αναφέρεται στη ζωή μιας ημέρας σε μια κυψέλη.

Τη δραματοποίηση όπως και τις μελισσοδιαδρομές θα τις παρουσιάσει η ομάδα στο τέλος.

Η διάρκεια του παιχνιδιού είναι περίπου 1 ώρα και 30 λεπτά.

Download